Cum sa utilizam eficient schitele 2D in Inventor

Schitele 2D sunt baza modelarii in Inventor. Cum am putea sa profitam la maxim de ele? Ei, bine, iata cateva exemple in care putem utiliza eficient aceste schite, plecand de la generarea solidelor si pana la crearea desenelor de executie.

1.     Adaugarea de tolerante (in model!).

Dupa crearea geometriei si adaugarea cotelor, se vor defini tolerante pentru fiecare cota in parte (acolo unde este cazul).

Figura 1. Crearea schitei 2D
Figura 2. Cotare
Figura 3. Clic dreapta pe cota pentru tolerante
Figura 4. Adaugarea tolerantelor

 

Figura 5. Schita completa

2.     Generarea modelului 3D din schita creata

Cu ajutorul comenzii Revolve obtinem modelul 3D, care are la baza schita 2D anterioara, selectand sectiunea ca suprafata de rotatie.

Figura 6. Revolve 360

3.     Crearea desenului de executie

Vom crea vederea principala direct pe directia dorita, obtinandu-se in final sectiunea necesara.

Figura 7. Vederea principala

Vom adauga la geometria existenta o curba inchisa, pentru a putea lansa comanda Break-Out.

Figura 8. Selectarea vederii si editarea schitei cu comanda Start Sketch

Proiectam muchiile necesare, iar unde este cazul, adaugam geometrie noua pentru obtinerea unei curbe continue (am putea desena si un dreptunghi care sa cuprinda toata vederea).

Figura 9. Crearea conturului ca si curba inchisa prin proiectie si geometrie noua

Cu galben, muchiile proiectate, cu albastru liniile noi.

Lansam comanda Break-Out, selectam profilul obtinut anterior, un punct pe profil, centrat si distanta zero, pentru a fi chiar pe centrul piesei.

Figura 10. Lansarea comenzii Break-Out
Figura 11. Rezultatul final cu sectiunea obtinuta

4.     Cotarea vederii obtinute

Pentru a obtine cotele din model (import), vom lansa comanda Retrieve Dimensions. Astfel, vom putea utiliza aceste cote si la modificarea modelului 3D.

Figura 12. Importul cotelor din schita 2D
Figura 13. Cotele importate

Selectam vederea, apoi piesa (Parts) si in ultimul pas, cotele afisate, in scopul retinerii lor in plansa; in caz contrar, acestea vor disparea.

Figura 14. Editarea cotelor model din desen

Cotele pot fi editate cu clic dreapta si alegerea comenzii Edit Model Dimension…

Figura 15. Modificarea cotelor si obtinerea unui model modificat

Observatie

Metoda utilizarii comenzii Break-Out ne scuteste de crearea a doua vederi, una Base si una Section, pentru a o obtine pe cea de-a doua. Suplimentar, vederea principal trebuie mutata in afara plansei si apoi, suprimata (Suppress) din Inventor Browser.

Figura 16. Evitarea crearii mai multor vederi