
Raportul Autodesk State of Design & Make este un studiu global, anual, pentru liderii care proiecteaza si executa obiective diferite. Identifica cele mai presante probleme care modeleaza afacerile de astazi si ii ajuta pe lideri sa ia decizii informate si strategice cu privire la modul in care sa prioritizeze si sa investeasca in viitor.
Ce este Design and Make?
O convergenta de tehnologii si metodologii in industriile care produc active digitale si construite in ultimii peste 40 de ani, a dus la o categorie distincta de lucru: Design and Make. Design and Make modeleaza lumea inconjuratoare, transpunand idei complexe in experiente puternice, fie ca este vorba de a transforma o schita intr-o scoala, de a transforma un concept intr-o masina sau de a transforma un mit intr-un film. La nivel global, Design and Make angajeaza, in mod conservator, 295,7 milioane de oameni.
Inainte de digitalizare, o mare parte din acest lucru s-a desfasurat in faze discrete, separate, transmise de la specialist la specialist. Odata cu aparitia spatiilor de lucru digitale si a instrumentelor de modelare, aceste faze s-au reunit intr-un mod centralizat de lucru, utilat cu informatii bazate pe date. Astazi, echipele care colaboreaza in proiecte Design and Make isi vad munca ca parte a unui proces mai amplu, interconectat. Instrumentele si standardele digitale faciliteaza cartografierea interdependentelor, rafinarea proceselor si democratizarea solutiilor.
Pentru profesionistii din domeniu, absorbiti zilnic de munca lor, Design and Make este mai mult decat un mod de lucru – este o filozofie si o mentalitate. Reprezinta o convingere profunda ca fiecare provocare si complexitate poate fi depasita cu instrumentele potrivite si setul de abilitati potrivite. Inginerii proiectanti si producatorii sunt optimisti uniti printr-un impuls comun de a face o lume mai buna pentru toti.

State of Design and Make in 2025 si concluzii cheie
Liderii din industriile Design and Make raporteaza ca se confrunta cu numeroase opozitii, de la cresterea incertitudinii geopolitice si a inflatiei pana la decalajele de talent/pregatire profesionala si provocarile implementarii tehnologiilor emergente precum inteligenta artificiala (AI). Dar, pentru al treilea an, transformarea digitala s-a dovedit ca ajuta organizatiile Design and Make sa identifice oportunitatile pe fondul intreruperii, oferind beneficii aproape la nivel global.
Liderii au fost clari cu privire la provocarile cu care se confrunta.
Controlul costurilor ramane in primul rand o preocupare pentru organizatii pe fondul inflatiei continue si al fragilitatii lantului de aprovizionare in crestere. Implementarea AI si a tehnologiilor emergente este a doua cea mai citata provocare, una care este agravata atat de preocuparile legate de costuri, cat si de problemele legate de forta de munca. Talentul/pregatirea profesionala ramane o problema perena, aproape doua treimi din organizatii se confrunta cu un deficit de competente, iar majoritatea companiilor spunand ca lipsa pregatirii calificate impiedica cresterea.
Optimismul cu privire la inteligenta artificiala a scazut si ingrijorarea cu privire la efectele sale destabilizatoare este in crestere in randul liderilor din Design and Make, pe masura ce organizatiile se lupta cu implementarea si găsirea cazurilor practice de utilizare pentru noua tehnologie. Si, in cele din urma, incertitudinea globala epuizeaza increderea organizationala si creste sentimentul de incertitudine.
In ciuda acestei incertitudini, liderii de afaceri din Design and Make se simt inca optimisti in unele domenii, deoarece identifica oportunitati pe fondul perturbarilor.
- Desi investitiile generale au scazut de la an la an, mai mult de doua treimi dintre lideri spun ca vor creste investitiile viitoare.
- Sustenabilitatea se confrunta cu un val de optimism, aproape toti liderii spunand ca organizatiile lor iau masuri pentru a fi mai sustenabile. De asemenea, sustenabilitatea continua sa fie un factor cheie de diferentiere in achizitionarea de talente.
- Anul acesta, AI și-a consolidat locul ca principal factor de sustenabilitate pentru organizațiile Design and Make, cu aplicații de la atenuarea dezastrelor naturale până la managementul ciclului de viață al proiectului.
O constatare remarcabila in acest an este ca majoritatea liderilor chestionati spun ca eforturile de transformare digitala au dus la imbunatatiri in organizatiile lor. Majoritatea organizatiilor care beneficiaza de transformarea digitala inregistreaza imbunatatiri de peste 50% in categorii precum satisfactia clientilor, inovatia si productivitatea. Companiile mature digital tind sa investeasca mai mult in tehnologie, iar aceste investitii platesc acum dividende uriase in perioada actuala de precautie.



Diferenta de maturitate digitala
In acest raport, companiile „mature digital” sunt definite ca fiind acelea care se apropie sau au atins obiectivul calatoriei lor de transformare digitala. Companiile „mai putin mature din punct de vedere digital” sunt definite ca fiind cele care se afla in stadiile incipiente sau chiar in mijlocul calatoriei lor de transformare digitala.
- Organizatiile mature digital au cu 41% mai multe sanse de a-si diversifica lanturile de aprovizionare, iar liderii acestor organizatii se simt mai pregatiti sa faca fata schimbarilor neprevazute in comparatie cu companiile mai putin mature din punct de vedere digital, oferindu-le un avantaj atunci cand vine vorba de rezilienta.
- Aceste organizatii sunt, de asemenea, mai probabil sa utilizeze datele interne pentru a obtine un avantaj competitiv, pentru a dezvolta mai rapid produse si servicii si pentru a finaliza proiecte mai rapid decat alte companii.
- Maturitatea digitala usureaza preocuparile legate de talent/pregatire profesionala, cu o imbunatatire cu 22 de puncte in achizitionarea si retinerea talentelor din progresul lor tehnologic fata de organizatiile mai putin mature digital.
- Organizatiile care sunt mature digital au sanse mai mari sa intre pe noi piete si sa creasca investitiile in achizitii, permitandu-le sa se extinda in timp ce altele se contracta.
Nu exista nicio indoiala ca liderii din industriile Design and Make se confrunta cu un mediu geopolitic si macroeconomic provocator. Dar, avand in vedere rezultatele sondajului State of Design & Make din 2025, o agenda de rezilienta centrata pe transformarea digitala poate oferi o protectie puternica impotriva incertitudinii.